Stomatologická ordinace, dentální hygiena

I. Základní pojmy

Zubní lékařství - Stomatologie - je vlivem pokroku, znalostí a zkušeností v současné době rozvětveným lékařským odvětvím.

Zahrnuje:

• Záchovnou stomatologii, která se zabývá především předcházením vzniku zubního kazu, diagnostikou a léčením. Zahrnuje také ale i estetické úpravy zubů po proběhlém léčení (bělení, úpravy, finální vzhled aj.)
  • Parodontologii, zabývající se vším, co vlastní zub obklopuje (dásněmi, tkáněmi, kostí, závěsnému aparátu)
  • Stomatologickou chirurgii, jejíž hlavní náplní je léčba celé ústní dutiny, velkými defekty (např. rozštěpy) a závažnými onemocněními (onkologickými aj.), ale i běžnými zákroky jako extrakcí (trhání zubů), léčbou zánětů atd.
  • Stomatologickou protetiku, řešící problémy se zubními náhradami po odstranění kazů, chybějících zubech, odstraňováním vrozených defektů
  • Ortodoncii, správně nazývanou čelistní ortopedií, odstraňující vady špatného postavení zubů v ústech pomocí aparátů (rovnátek)

II. Onemocnění zubů a ústní dutiny

• zvýšená citlivost zubů, kdy zuby nebo dásně jsou citlivé na dotek zubního kartáčku, na chlad, kyselé podněty nebo na proudění vzduchu. Bolest a citlivost je způsobena odhalenými kanálky v zubních vrstvách, ke kterým vedou nervová zakončení. Poškozenou zubní vrstvu mají na svědomí produkty mikrobiálního povlaku, tzv. zubního plaku. Příčin je zde několik a odstranění problému není krátkodobou záležitostí. Nejprve je nutno se zaměřit na čištění zubů po konzumaci sladkých a kyselých nápojů a potravin, poté na správné stravovací návyky, ale také i na některé nemoci, způsobené obyčejným stresem (např. častým zvracením, návratem žaludečních šťáv do úst - tzv. pálení žáhy aj.).
  • zubní pigmentace se projevuje částečným, nebo úplným zabarvením zubní skloviny z různých vlivů. Příčinou může být dědičnost, nebo následkem požívání nápojů s obsahem kofeinu, tříslovin, barevných pigmentů z nikotinu atd. Tyto barevné pigmenty se usazují na nerovných a drsných plochách. Léčba se provádí bělením, případně leštěním ploch kartáčky.

longus@volny.cz
Areál hotelu Vista,
Plzeňská 12,
700 30 Ostrava-Zábřeh